Hälsa är nära kopplat till Danone’s historia och våra produkter. Vår mission är att förse så många människor som möjligt med hälsosamma produkter.
De första Danone-yoghurtarna såldes på apotek. Fördelarna med Evian-vattnet upptäcktes 1789. Och det var 1896 som bröderna Van der Hagen startade en fabrik för att producera “kindermelk”, en mjölkersättning för spädbarn. Namnet Nutricia antogs 1901.

Vi följer följande principer:
- Baserat på vetenskap. Kunskap är basen för all hälsovård. På Danone investerar vi rejält i den forskning som ligger till grund för all produktutveckling av våra produkter som säljs i Norden och i resten av världen.
- Långsiktigt åtagande till vetenskapen. Danone har fler forskare anställda än de flesta andra matföretag. Vi har mer än 1400 forskare vid våra sex forskningshubbar runt om i världen som kontinuerligt förbättrar våra produkter. Dessutom har vi mer än 500 samarbeten med ledande forskningsinstitutioner runt om i världen.
- Omfattande kvalitetskontroll. Danones produkter lever upp till de tuffaste livsmedelsstandarderna i Norden och vi har även ett omfattande program för matsäkerhet i våra fabrker. Vi har dessutom en öppen, ärlig och återkommande dialog med konsumenter och de organisationer vi samarbetar med.
- Öppenhet. Vi är i nära och löpande kontakt med leverantörer, konsumentorganisationer, myndigheter och uppskattar alla åsikter som hjälper oss att bli bättre.