Hållbarhet

Vi förverkligar vår mission genom hållbarhet och socialt ansvar

Vår hållbarhetsplan togs fram år 2023 och går under namnet Danone Impact Journey. Planen grundar sig på våra åtaganden inom Société à Mission och B Corp-rörelsen och består av tre pelare: Hälsa, Natur och Människor & Samhällen.


Vårt mål är att förverkliga vår mission: Bring health through food to as many people as possible samtidigt som vi har en positiv påverkan på vår omvärld. Genom att integrera hållbarhet i hela verksamheten tror vi att vi kan bli mer motståndskraftiga och konkurrenskraftiga.

Danone Impact Journey

För varje pelare i Danone Impact Journey har vi definierat ett antal prioriteringar, som återspeglas i våra mål på medellång och lång sikt. Målen fokuserar i sin tur på de områden där vi kan ha störst påverkan och där vi kan skapa gemensamma värden. De tre pelarna – Hälsa, Natur och Människor & Samhällen – är sammanlänkade och integrerade i hela verksamheten.

Vårt mål och B Corp-resa

På Danone drivs vi av en stark mission: Bring health through food to as many people as possible, vilken är förankrad i vår Société à Mission– status. Sedan 2015 har vi också påbörjat en resa mot att bli B Corp-certifierade, med ambitionen att bli det största multinationella företaget som är fullt certifierade år 2025.

Hälsa

Hälsa är vår ledstjärna och utgör grunden för vår unika produktportfölj. Vårt mål är att uppfylla vår mission: Bring health through food to as many people as possible.

Vi strävar efter att ge konsumenter och patienter möjlighet att förbättra sin hälsa genom fyra huvudsakliga åtaganden: utveckla godare och hälsosammare produkter, främja goda matval och en hälsosammare livsstil samt investera i vetenskap och forskning.

Hälsa är en av pelarna i Danone Impact Journey med tydliga mål för 2025 som baseras på ramverket för Health and Nutrition Pledge.

Natur

Matens ursprung och hur den odlats har betydelse för vår hälsa. Vårt mål på Danone är att göra maten till en lösning som kan bidra till att bevara och återskapa naturen.

Natur är en av pelarna i vår hållbarhetsplan och fokuserar på fem nyckelområden. Vi arbetar med att avkarbonisera vår verksamhet, bland annat genom att minska metanutsläpp samtidigt som vi stödjer lantbrukare i övergången till ett regenerativt jordbruk. Genom att ställa om våra produktionsanläggningar planerar vi att minska vår vattenförbrukning. Vi fortsätter också vårt viktiga arbete för att skydda vattendrag.

Vi tar dessutom fram nya förpackningar för att bli mer cirkulära och sänka koldioxidutsläppen, samt minska mängden avfall i hela vår värdekedja.

Människor & Samhällen

Vi har en lång historia av ta socialt ansvar på Danone, något som formaliserades 1972 när vår tidigare vd Antoine Riboud lanserade Dual Project. Det har skapat en unik kultur där företagets syfte i hög grad styr hur vi bedriver vår verksamhet.

Inom social hållbarhet strävar vi efter att ge varje medarbetare på Danone en möjlighet att vara en positiv kraft genom vår B Corp-resa, där vi värdesätter mångfald och främjar jämlikhet samt inkludering inom företaget. Utöver detta stödjer vi våra medarbetare med kompetensutveckling för att hjälpa dem att förbereda sig för framtidens utmaningar. Vi arbetar även för att värna och skydda mänskliga rättigheter i varje led av vår värdekedja.

Partnerskap

För att hjälpa oss att uppnå våra mål inom de tre pelarna i Danone Impact Journey använder vi oss av flera olika plattformar som: Danone Communities, Danone Ecosystem och Livelihoods Funds.

Vi strävar efter att stärka våra insatser globalt genom samarbete med NGO:er och organisationer som B Lab, Ellen MacArthur Foundation och Ramsarkonventionen om våtmarker.

Vi samarbetar också med nätverk, som Consumer Goods Forum och One Planet Business for Biodiversity, för att tillsammans utveckla och skala upp initiativ.

Tillsammans säkerställer dessa partnerskap att vi fokuserar på rätt frågor och fördelar våra resurser effektivt för att skapa en positiv förändring.

Mer från Danone

Om oss

Läs mer om Danones historia och det världsledande globala livsmedelsföretag vi är idag.

Varumärken

Utforska våra varumärken som är inriktade på tre produktområden: Essential dairy and plant based products, Waters och Specialized Nutrition.